czoo

Teknisk Landsforbund
– ny identitet, fra indsigt til udrulning


Teknisk Landsforbund har fået en ny visuel identitet Teknisk Landsforbund har fået en ny visuel identitet
Se mere

Creative ZOO har udviklet en ny visuel identitet for Teknisk Landsforbund. Det er sket i et tæt samarbejde med den mere end 100-årige organisation - og hele vejen fra den indledende indsigt til udrulningen på tværs af platforme, fra visitkort til website. Resultatet er en markant identitet, der matcher målgruppen: kreative specialister.

Teknisk Landsforbund  er fagorganisationen for teknikere, designere og konstruktører - eller for kreative specialister, som forbundet selv betegner medlemmerne. Organisationen har mere end 100 års historie og har hele tiden holdt sig aktuel og fulgt med tendenserne i forhold til både arbejds- og organisationsmarkedet.

Nu var organisationen klar til at forny sit brand, sit udtryk og sin kommunikation igen.

Teknisk Landsforbund valgte Creative ZOO som samarbejdspartner omkring hele processen, fra indsigt til udrulning og fra visitkort til website.

Kunde
Teknisk Landsforbund
Ydelser


Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO. Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Teknisk Landsforbunds gamle logo Teknisk Landsforbunds gamle logo

Opgave

Fornyelse af 100-årigt brand

Efter mange år med den samme visuelle identitet og profil oplevede Teknisk Landsforbund, at der var brug for en gennemgribende forandring; at organisationens udtryk ikke var fulgt med den specialviden og kompetence, som fagforeningen rummer. Og at det heller ikke matchede organisationens medlems- og målgruppe, de kreative specialister, på et arbejds- og organisationsmarked i forandring.

Det var vigtigt for Teknisk Landsforbund, at udviklingen af organisationens brand skete på et solidt, indsigtsbaseret grundlag, ligesom organisationen søgte en samarbejdspartner, der kunne følge dem hele vejen og havde kompetencer på tværs af kanaler og platforme.

Teknisk Landsforbunds nye payoff Teknisk Landsforbunds nye payoff
Teknisk Landsforbund - rammen sætter fokus på fagligheden Teknisk Landsforbund - rammen sætter fokus på fagligheden
En ny ikonstil omfavner bomærket En ny ikonstil omfavner bomærket

Løsning

Samarbejde om stærk brandproces

Samarbejdet mellem Teknisk Landsforbund og Creative ZOO tog afsæt i blandt andet analyser og workshops med fagforeningens medlemmer og medarbejdere, så vi sikrede den rigtige forståelse af organisationen og målgruppen.

Den opnåede indsigt blev omdannet til en ny visuel identitet - med blandt andet nyt logo, nye farver, nye fonte og nye designelementer - og en grundfortælling, og dette blev efterfølgende afsæt for blandt andet kampagner, nye tryksager, ny skiltning og et helt nyt website.

Samarbejde var et nøgleord i processen, og gennem hele forløbet var der en tæt og god dialog mellem Teknisk Landsforbund og Creative ZOO.

Creative ZOO var skarpe og solide på alle trin i processen - uanset om det var en workshop, UX på en hjemmeside eller udviklingen af et enkelt, genkendeligt design, der samtidig er dynamisk og giver mulighed for leg

Susanne Bruun

Redaktør, Teknisk Landsforbund

Bomærket har brede anvendelsesmuligheder Bomærket har brede anvendelsesmuligheder
Teknisk Landsforbunds nye website er optimeret til mobilen Teknisk Landsforbunds nye website er optimeret til mobilen

Resultat

Visuel identitet – implementeret og udrullet

Teknisk Landsforbund tog i forbindelse med processen en beslutning om at bruge forkortelsen TL mere aktivt, ligesom vi i fællesskab ren- og opdyrkede organisationens fokus på kreative specialister, så det fik en endnu mere markant rolle i kommunikationen.

Den nye visuelle identitet kombinerer stærke og tydelige farver med stærke visuelle elementer, ikke mindst "vinklen", der både indgår i logoet - som T og L - men også blandt andet er med til at indramme fagligheden i visuelt materiale, fungerer som en pil, der peger fremad, og indgår (sommetider justeret) i samtlige TL's ikoner. Og den nye fortælling blev forankret i organisationens budskaber, både internt og eksternt.

Det tætte samarbejde om ikke alene at udvikle en visuel identitet men også at implementere og udrulle den, har sikret, at identiteten står stærkt og skarpt på tværs af alle kanaler og berøringsflader.

TL er en organisation for kreative specialister, og med den nye brandprofil er de det ikke kun af gavn - gennem et stærkt fagligt fællesskab og støtte til medlemmerne - men også af navn og udtryk.

Den nye identitet er udrullet på forskelligt merchandis Den nye identitet er udrullet på forskelligt merchandis

Holdet bag

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Charlotte Kousgaard er Senior Designer og Editorial Lead hos Creative ZOO.
Charlotte Kousgaard

Senior Designer,
Editorial Lead

+45 28 25 64 72
ck@czoo.dk

Marie Dam
Marie Dam

Advisor
Analysis & strategy
+45 28 59 43 90
md@czoo.dk

Martin Rask Pedersen er Senior Copywriter, Creative Lead og partner hos Creative ZOO
Martin Rask Pedersen

Senior Copywriter,
Creative Lead, Partner
+45 52 100 503
mrp@czoo.dk

Lisa Maria Bøyesen er Project Coordinator
Lisa Maria Bøyesen

Project Manager - på barsel
+ 45 27 11 30 17
lmb@czoo.dk

Jesper Vorre er Creative Director og senior partner i Creative ZOO
Jesper Vorre

Creative Director,
Senior Partner
+45 52 100 504
jv@czoo.dk

Lignende projekter

Scleroseforeningens nye medlemsmagasin, for en verden uden sclerose, produceret af Creative ZOO.

Scleroseforeningen – når kommunikation understøtter brandet

GRAM - Revitalisering af hvidevare-ikon

Grafisk illustration af KØNs nye identitet, hvor forskellige kønsrelaterede skældsord vises på en pink/ rød baggrund.

KØN Museum - En aktivistisk identitet

Serwiz - CVI fra bunden

Marie Bysted er strategisk rådgiver og senior partner hos Creative ZOO.
Marie Bysted

Strategic Advisor, Senior Partner
Communication & Strategy

+45 52 100 505
mb@czoo.dk

Vil du høre mere om vores samarbejde med TL? Og om, hvad vi kan gøre for dig? Så kontakt Marie.